6 sep. 2017

ABC-tuppen 2017


Läraren och författaren Katarina von Numers-Ekman erhåller diplomet som erkänsla för hennes arbete för elevernas läsmotivation och för handledning och inspiration av lärarna och deras kunnande, för en guldgruva till webbsida samt för hennes personliga modell som författare.

Katarina mottar priset i samband med en föreläsning som hon håller för elever och kolleger i Mattlidens skola med rubriken "En god läsare för hundra år sedan skulle nästan vara analfabet i dag”.

Katarina von Numers-Ekman är filosofie magister i nordisk litteratur och modersmålslärare vid Mattlidens gymnasium. Hon är också kolumnist för KSF Media. Hon har nyligen avslutat sin roll som finlandssvensk läsambassadör under tiden 2014–2017.

Om sitt eget skrivande säger Katarina: ”Jag har sysslat länge med skrivande och gått många skrivarkurser och också skrivit i olika genrer. Att jag sedan kommit att skriva mest för barn har att göra med att jag fick egna och genom dem steg in på nytt i barnlitteraturens fantastiska värld. Jag testar ofta texter på mina tre barn och får värdefull respons av dem.”

Katarina har fått pris förut. Hennes bok Konrad och Kornelia nominerades till Finlandia Junior-priset 2010 och fick andra pris i Schildts barnbokstävling 2009–2010. Hon erhöll första pris i Solveig von Schoultz-tävlingen 2008. Konrad och Kornelia finns också översatt till finska.

HBL 8.9.2017:
 Hur skapar vi goda läsare i Svenskfinland?
Slutrapporten från projektet Den finlandssvenska läsambassadören är klar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vill du fråga något kan du skriva till finrainfo@gmail.com!